Social Participation in the Implementation of the Undergraduate Course in Rural Education at the Federal University of Santa Catarina

Authors

  • Katia Denise Moreira Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)
  • Luci Mari Aparecida Rodrigues Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC).
  • Ilane Frank Dias Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)

DOI:

https://doi.org/10.21118/apgs.v1i2.5064

Keywords:

Gestão Social, Participação, Educação no Campo.

Abstract

Addressing the singularities of rural education is an urgent social act. Thus, this case study presents an analysis of how the process of social participation in the implementation of the undergraduate course in rural education at the Federal University of Santa Catarina (UFSC) occurred. This is a qualitative research and to collect data, the following methods were used: bibliographical research, documentary analysis and semi-structured interviews with six social actors directly
involved with the undergraduate course. As categories of analysis, we opted for the criteria for evaluating the democratic quality of participatory processes, by Castellà and Parés (2012), focusing on two dimensions: "Who participates?" and “What do they participate in?”. The results of the survey indicated that the criteria above had been contemplated when the course was implemented. However, it was observed that, currently, there is an estrangement of social movements in relation to the close monitoring of policies and actions inherent to the course.
Key words: Social Management; Participation; Rural Education.

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Author Biographies

Katia Denise Moreira, Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)

Doutoranda em Administração na Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC). Mestra Profissional em Administração Universitária pela Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC). Especialista em Gestão de Pessoas e Processos pela Faculdade de Ciências Sociais de Florianópolis (CESUSC). Graduada em Letras - Secretariado Executivo em Inglês pela Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC). É Secretária Executiva e Chefe de Expediente da Coordenadoria do Curso de Graduação em Serviço Social da Universidade Federal de Santa Catarina. Pesquisadora em Administração e em Secretariado.

Luci Mari Aparecida Rodrigues, Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC).

Secretária Executiva da Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC). Mestranda em Administração (PPGADM/UFSC). Especialista em Sistemas de Planejamento e Gestão Empresarial pela UFSC. Graduada em Secretariado Executivo pela Universidade Estadual do Centro-Oeste (UNICENTRO).

Ilane Frank Dias, Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)

Doutoranda do Curso de Pós Graduação em Administração da Universidade Federal de Santa Catarina PPGA/UFSC. Mestre em Administração pela Universidade do Estado de Santa Catarina - ESAG/UDESC (2013). Especialista em Gestão de Pessoas pela Fundação Getúlio Vargas FGV/SOCIESC (2010). Graduada em Administração de Empresas pela Universidade do Estado de Santa Catarina ESAG/UDESC (2008). Possui experiência como professora de ensino superior nas instituições Faculdade Capivari (FUCAP) e FGV/SOCIESC. Atua voluntariamente como Diretora Administrativa e Financeira do Grêmio Recreativo e Cultural Escola de Samba União da Ilha da Magia. Tem experiência na área de Administração, atuando principalmente nos seguintes temas: plano de negócios, empresa familiar, empreendedorismo e terceiro setor.

Published

2017-04-28

How to Cite

Moreira, K. D., Rodrigues, L. M. A., & Dias, I. F. (2017). Social Participation in the Implementation of the Undergraduate Course in Rural Education at the Federal University of Santa Catarina. Administração Pública E Gestão Social, 1(2), 120–129. https://doi.org/10.21118/apgs.v1i2.5064

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