Cryptography in Polynomial Functions: A Teaching and Learning Process of Mathematics in Basic Education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18540/jcecvl8iss6pp14609-01e

Keywords:

Teaching and Learning of Mathematics, Cryptography, Polynomial functions of degree n

Abstract

One of the first difficulties faced by teachers and educators in basic education is to deliberate which strategies need to be maintained in order to provide skillful and motivating educational practices in learning mathematics. This article aimed to suggest a pedagogical practice linked to a mathematical tool for coding and decoding messages for students between the end of elementary school and the beginning of high school. The central idea is to present a model of encryption by polynomial functions of degree n, so that two people, subject A and subject B, can communicate without the intervention of a third subject C. The concept of cryptography was born precisely from this need to send messages, with total security, between two or more agents. It is hoped that this article can contribute to the debate on this extraordinary demand in the process of teaching and learning mathematics in basic education - the use of new contents that allow bringing mathematical knowledge closer, by means of activities that provoke motivation for its learning, among those involved.

 

Downloads

Download data is not yet available.

References

Almeida, D., & Arrais, L. F. L. (2021). DIÁLOGOS PARA A ORGANIZAÇÃO DO ENSINO DE MATEMÁTICA NA EDUCAÇÃO BÁSICA. Seminário Temático Internacional, 1-13.

da Silva, M. V., Evangelista, D. H. R., & Evangelista, C. J. (2022). Tecnologias digitais aliadas ao ensino de Criptografia. The Journal of Engineering and Exact Sciences, 8(5), 14313-01e.

de Oliveira, T. M., Martins, D. J. S., & Monteiro, W. M. (2015). Quebrando paradigmas no ensino da Matemática: um relato de experiência no (pro) EJA utilizando o software tux of math command. Revista Tecnologias na Educação, 7(13), 1-10.

de Paiva SILVA, G., & da SILVA, A. C. (2020). Compreensão da linguagem matemática no 9º ano do Ensino Fundamental. Revista de Educação Pública, 29, 1-15.

Groenwald, C. L. O., Franke, R. F., & OLGIN, C. D. A. (2009). Códigos e senhas no Ensino Básico. Educação Matemática em Revista–RS, 41-50.

Pacheco, M. B., & Andreis, G. D. S. L. (2018). Causas das dificuldades de aprendizagem em Matemática: percepção de professores e estudantes do 3º ano do Ensino Médio. Revista Principia, João Pessoa, 38, 105-119.

Paula, Samantha C. R. de, Rodrigues, Chang K., Silva, Julio C. da. (2016). Educação Matemática e Tecnologia: Articulando práticas geométricas. Curitiba: Appris.

Pontes, E. A. S. (2019). O professor ensina e o aluno aprende: questões teóricas no processo de ensino e aprendizagem de Matemática. RACE-Revista de Administração do Cesmac, 4, 111-124.

Pontes, E. A. S. (2019). Os Quatro Pilares Educacionais no Processo de Ensino e Aprendizagem de Matemática. Revista Iberoamericana de Tecnología en Educación y Educación en Tecnología, (24), 15-22.

Pontes, E. A. S., & da Silva, L. M. (2020). Aritmética modular na interpretação de sistemas codificados no processo de ensino e aprendizagem de matemática. Revista de Ciência e Inovação, 5(1).

Pontes, E. A. S. (2021). A Práxis do Professor de Matemática por Intermédio dos Processos Básicos e das Dimensões da Aprendizagem de Knud Illeris. Rebena-Revista Brasileira de Ensino e Aprendizagem, 2, 78-88.

Pontes, E. A. S., Moura, H. R. E., Coelho, E. L., dos Santos Silva, B. H. M., & Batista, I. S. (2021). Prática educacional no ato de ensinar e aprender Matemática nos anos finais do ensino fundamental por meio do processo-RICA: Raciocínio lógico, Inteligência Matemática, Criatividade e Aprendizagem Educationalpractice in theactofteachingandlearningmathematics in the final yearsofelementaryschoolthroughtheprocess-RICA. BrazilianApplied Science Review, 5(3), 1411-1424.

Pontes, E. A. S., dos Santos Silva, J. C., dos Santos, J. B., de Oliveira Ribeiro, R. L. A., da Silva, J., Cerqueira, P. C., & dos Santos Silva, B. H. M. (2022). Desafios matemáticos em sala de aula: uma prática metodológica para ensinar e aprender Matemática através da resolução de problemas. Research, Society and Development, 11(8), e50711830901-e50711830901.

Santos, G. X. (2017). Uma proposta diferenciada para o ensino e aprendizagem da matemática na educação básica. Com a Palavra, o Professor, 2(4), 16-24.

Shokranian, Salahoddin. (2005). Criptografia para iniciantes. Brasília: Editora Universidade de Brasília, 2005.

Tamarozzi, Antônio Carlos. (2001). Codificando e decifrando mensagens. Revista do Professor de Matemática (RPM), São Paulo, n.45, 41-43.

Published

2022-09-13

How to Cite

Pontes, E. A. S., Silva, B. H. M. dos S., Oliveira, E. G. de ., & Lira, L. L. e. (2022). Cryptography in Polynomial Functions: A Teaching and Learning Process of Mathematics in Basic Education. The Journal of Engineering and Exact Sciences, 8(6), 14609–01e. https://doi.org/10.18540/jcecvl8iss6pp14609-01e

Issue

Section

General Articles