Literatura infantil para "ouvirsentir"

Por uma educação anti-idadista

Authors

DOI:

https://doi.org/10.31423/oikos.v34i2.15085

Keywords:

Literatura infantil. Podcast. Educação. Idadismo.

Abstract

Everyday reality and statistics show that the population is aging. If this imposes another world reading, it is necessary to understand, as educators, the challenges imposed by this new phenomenon. The purpose of this paper is, therefore, to analyze the comments of people who heard the podcast “Saudade dos avós” (Longing for the grandparents). The methodology encompassed an educational action based on the hearing of stories with elderly characters, and the data were analyzed in a qualitative approach based on Bardin (1977). The results have indicated that people of different ages were sensitized with the theme of the heterogeneity of old age. It was concluded that children’s literature can be an artistic expression that mobilizes affections for an anti-ageist education.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Meire Cachioni, Universidade de São Paulo

Professora Associada 3

Coordenadora do Programa de Pós-Graduação em Gerontologia

Escola de Artes, Ciências e Humanidades | EACH   Universidade de São Paulo | USP

References

BARDIN, Laurence. Análise de conteúdo. Tradução Luís Antero Reto e Augusto Pinheiro. São Paulo: Martins Fontes, 1977.

BUTLER, Robert. Ageism: a foreword. Journal of Social Issues, [s. l.], v. 36. n. 2, p. 8-11, 1980.

DELEUZE, Gilles. Proust e os signos. Tradução Antonio Carlos Piquet e Roberto Machado. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 1987.

DELEUZE, Gilles. Foucault. São Paulo: Brasiliense, 1988.

DELEUZE, Gilles. Mil platôs: capitalismo e esquizofrenia. v. 4. São Paulo: 34, 1997.

DELEUZE, Gilles. Espinosa: filosofia prática. Tradução Daniel Lins e Fabien Pascal Lins. São Paulo: Escuta, 2002.

DELEUZE, Gilles; GUATTARI, Félix. O que é a filosofia? Tradução Bento Prado Jr. e Alberto Alonso Muñoz. Rio de Janeiro: Editora 34, 1992.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da Autonomia. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1996.

FREIRE, Paulo. A importância do ato de ler: em três artigos que se completam. 50. ed. São Paulo: Cortez, 2009.

FREIRE, Paulo. À sombra desta mangueira. 10. ed. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2012.

FREIRE, Paulo; FAUNDEZ, Antonio. Por uma pedagogia da pergunta. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1985.

MCGUIRE, Sandra. Early Children’s Literature and Aging. Creative Education, [s. l.], n. 7, p. 2604-2612, 2016.

MCGUIRE, Sandra. Aging Education: A Worldwide Im-perative. Creative Education, [s. l.], v. 8, p. 1878-1891, 2017.

MOURA, Adelina Maria Carreiro; CARVALHO, Ana Amélia Amorim. Podcast: uma ferramenta para usar dentro e fora da sala de aula. 2006. Disponível em: http://www.inf.ufpr.br/alexd/ARTIGOS_MOBILIDADE/Moura_Carvalho_2006_resumido.pdf. Acesso em: 13 jun. 2022.

OMS. Organização Mundial da Saúde. Relatório Mundial de Envelhecimento e Saúde. 2015. Disponível em: https://sbgg.org.br/wp-content/uploads/2015/10/OMS-ENVELHECIMENTO-2015-port.pdf. Acesso em: 17 jul. 2022.

OPAS. Organização Pan-americana da Saúde. Discriminação por idade é um desafio global. 2021. Disponível em: https://www.paho.org/pt/noticias/18-3-2021-discriminacao-por-idade-e-um-desafio-global-afirma-relatorio-da-organizacao-das. Acesso em: 19 set. 2022.

SANTOS, Toni Edson Costa. Negros pingos nos “is”: djeli na África ocidental; griô como transcriação; e oralidade como um possível pilar da cena negra. Urdimento, Florianópolis, v. 1, n. 24, p. 157-173, 2015.

VAZ, Ariana Eunice Barros. Idadismo nas crianças: o que dizem os desenhos das crianças? 2017. Dissertação (Mestrado em Psicologia Social da Saúde) – Instituto Universitário de Lisboa, Lisboa, 2017. 128 f. Disponível em: https://repositorio.iscte-iul.pt/bitstream/10071/15266/1/Ariana_Eunice_Barros_Vaz_31738_Disserta%C3%A7%C3%A3o_Final.pdf. Acesso em: 25 out. 2022.

VOLT DATA LAB. Levantamento. 2019. Disponível em: https://www.voltdata.info/conteudo/2019/estatsticas-de-podcasts. Acesso em: 18 ago. 2022.

Published

2023-09-14

How to Cite

de Ávila Todaro, M., & Cachioni, M. (2023). Literatura infantil para "ouvirsentir" : Por uma educação anti-idadista . Oikos: Família E Sociedade Em Debate, 34(2). https://doi.org/10.31423/oikos.v34i2.15085