INEQUALITY IN ACCESS TO FORMAL EDUCATION FOR THE ELDERLY POPULATION IN BRAZIL

Authors

DOI:

https://doi.org/10.31423/oikos.v34i2.15226

Keywords:

Educação, Idosos, Políticas Públicas, Desigualdades de Gênero

Abstract

This study sought to contribute to the literature on the subject of aging and formal education in Brazil, which is small due to society's ageist view of the elderly public. The factors that influenced the elderly, grouped by gender, to access or leave regular school and seek the main alternatives offered by the Brazilian State were analyzed and discussed: EJA and Encceja. For this, microdata and socioeconomic questionnaires from Encceja 2019, made available by INEP, were used. The results indicated the presence of age and gender disparities in all types of access to education analyzed. The elderly indicated the search for education for reasons that would give them access to opportunities which society does not qualify them as capable of, which are related to the search for professional and academic qualification, and participation in the workforce.

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Author Biography

Felipe Nathan Ferreira dos Santos, Universidade Federal de Viçosa

Mestrando em Economia Aplicada pelo PPGEA/UFV. Graduado em Ciências Econômicas pela Universidade Federal de Viçosa (UFV). Foi bolsista de Iniciação Científica do Conselho Nacional de Desenvolvimento Científico e Tecnológico (CNPq). Atualmente é um dos diretores da Liga Acadêmica de Estudos sobre a Criminalidade (LAEC) do Instituto de Políticas Públicas e Desenvolvimento Sustentável (IPPDS/UFV). É membro do Grupo de Pesquisa do CNPQ - Economia do Crime: análise e evidências empíricas - da UFV, onde atuou em projetos nas linhas de pesquisas relacionadas a Crimes Fiscais e Corporativos e Políticas Públicas para a redução da criminalidade no Brasil. Compõe a Equipe Operacional do Observatório Socioeconômico da COVID-19 da Universidade Federal de Santa Maria (UFSM). Atuou como Estagiário de Pesquisa no Índice de Preço ao Consumidor de Viçosa (IPC Viçosa). Foi Estagiário de Pesquisa na Opus Pesquisa e Opinião e atuou como Diretor de Projetos no Centro Acadêmico de Economia (CAECO UFV). Participou de diversas atividades extracurriculares durante a graduação, incluindo elaboração e participação de eventos acadêmicos, colaboração em projetos de pesquisa científica, ministração de cursos de curta duração e palestras, entre outras.

 

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Published

2023-09-14

How to Cite

Nathan Ferreira dos Santos, F. (2023). INEQUALITY IN ACCESS TO FORMAL EDUCATION FOR THE ELDERLY POPULATION IN BRAZIL. Oikos: Família E Sociedade Em Debate, 34(2). https://doi.org/10.31423/oikos.v34i2.15226