Career counseling as a strategy to increase work performance and productivity

Authors

  • Mabel Lopes de Azevedo Universidade Estadual do Norte Fluminense Darcy Ribeiro (UENF) / Grupo de Pesquisas GeCaPEP (CNPq)
  • Luiz Antonio da Silva Junior Engenharia de Produção - COPPE/UFRJ
  • Marcello Vinicius Doria Calvosa UFRRJ - Universidade Federal Rural do Rio de Janeiro / Grupo de Pesquisas GeCaPEP - Gestão de Carreiras e Planejamento Estratégico Pessoal https://orcid.org/0000-0003-2724-9431

DOI:

https://doi.org/10.18540/revesvl8iss1pp21638

Keywords:

Career counseling, Career Management, Public Service

Abstract

This work is an academic and critical review based on a scientific article published by the ScienceDirect Platform, belonging to the Elsevier scientific database. The work reviewed was: Career Management: a predictor of the performance of civil servants in Osun State, by authors Rosemary Danesi, James Ishola and Nuha Aremu, published in the international scientific journal Ilorin Journal of Administration and Development. Based on consideration of the work, it is possible to reflect that career counseling can be used as an instrument to promote the work and cooperative performance of employees, both in the private sector of organizational activity and in the public sector. Professional guidance processes, such as mentoring and coaching, when encouraged and made available to employees, stimulate an increase in work productivity. Especially if promoted by the institution itself.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ALVES, J. et al. How can Human Resource Management motivate managers in ti-mes of crisis? REVES - Revista Relações Sociais, v. 8, n. 1, p. 21294, 2025.

BOAS, A. et al. The Potential of Leadership: Differences between Mental Models of Leadership in the Twentieth and Twenty-First Centuries. IntechOpen, 2023.

CALVOSA, M. et al. A contribuição de pós-doutores Bolsistas CAPES no conjunto da produção científica: o caso UFRRJ. Avaliação: Revista da Avaliação da Edu-cação Superior, v. 27, n. 3, p. 446–469, 2023.

CALVOSA, M. O que é uma Resenha Acadêmica e Crítica? Oportunidades de Capacitação e de Desenvolvimento Acadêmico. In: III Seminário Virtual de Liderança e Gestão - Evento NEPE do Programa de Extensão DEGECAR, UFRRJ, On-line. Dez.2022.

CALVOSA, M. Como o bem-estar ocupacional docente é afetado por cenários ines-perados e imprecisos? Revista UFG, v. 22, n. 28, 2022.

DANESI, R.; ISHOLA, J.; AREMU, N. Career Management: A Predictor of the Per-formance of Civil Servants in Osun State. Ilorin Journal of Administration and Development (IJAD), v. 6, n. 1, p. 93-100, Ago.2020.

DIAS, L. et al. Creative Organizational and Decision Processes from Artificial Gene-rative Intelligence and Innovation Management. The Journal of Engineering and Exact Sciences, v. 11, n. 1, p. 21444, 2025.

FERREIRA, M. et al. Futuro do Trabalho no Setor Público: impactos das TICs nas relações entre organizações e colaboradores. In: 35º ENANGRAD - Encontro Nacional dos Cursos de Graduação em Administração, On-line, 2024.

FLORES, L. et al. The Applications and Opportunities of the Digital Metaverse in Academic and Professional Environments. REVES - Revista Relações Soci-ais, [S. l.], v. 7, n. 2, p. 20566, 2024.

FORTUNATO, W. et al. Como atrair e motivar estudantes da modalidade EaD em projetos de extensão? EmRede - Revista de Educação a Distância, v. 11, 2025.

FORTUNATO, W. et al. Estratégias de Atração e Engajamento de Estudantes da Modalidade EaD: relato técnico de um projeto de extensão universitária. In: EMPRAD - Encontro dos Programas de Pós-Graduação Profissionais em Ad-ministração, FEA/USP, 2024.

KRAKAUER, P. et al. Fluxo de Retóricas para a Seleção de Orientação Profissional: avaliação do modelo por especialistas para o desenvolvimento profissio-nal autodirigido e para a construção de carreira. In: XXV SemeAd - Seminários em Administração FEA-USP, São Paulo, 2022.

LEITE, R. et al. Mentorias Spot: vantagens, desvantagens e operacionalização. Revista de Carreiras e Pessoas, v. 14, n. 1, p. 118-140, 2024.

LIMA, M. et al. O Constructo Liderança Contemporânea A Partir das Mídias Sociais Virtuais. Revista de Administração Unimep, v. 19, n. 10, p. 83-108, 2022.

MACEDO, J. et al. A. Um ensaio sobre inovação gerencial e TICs em organizações competitivas. International Journal of Scientific Management and Tourism, v. 10, n. 3, p. e963, 2024.

MARTINS, A. et al. Learning Analytics Aplicada às Áreas Pedagógica e Educacional: verificação do aumento da motivação e do desempenho acadêmico em alunos do nível superior. South American Development Society Journal, v. 10, n. 28, 2024.

MELO FRANCO, I. et al. What are the Expectations of Business Administration Stu-dents for Building a Career? Journal of Business and Management - IOSR-JBM, v. 25, p. 9, 2023.

MENDONÇA de SOUZA, F. et al. Gestão Estratégica de Pessoas e de Instituições no Ambiente VUCA. Revista de Ensino, Pesquisa e Extensão em Gestão, v. 7, n. 1, 2024.

NOGUEIRA, C. et al. Lições de Liderança dos CEO’s da Apple Inc.: Steve Jobs e Tim Cook. Revista de Ensino, Pesquisa e Extensão em Gestão, v. 7, n. 1, 2024.

PREDES JUNIOR, A. et al. Desafios entre Estudantes de Graduação: adaptabilidade profissional e busca pela autoestima. Revista UFG, Goiânia, v. 24, n. 30, 2025.

QUEIROZ, A. et al. Market Fit e decisões empreendedoras em uma cidade desigual. Revista Brasileira de Casos de Ensino em Administração, v. 13, n 2, 2023.

QUEIROZ, A. et al. Relato Técnico sobre uma Experiência de Extensão em Pe-quenas PME’s: definições acadêmicas, estratégias gerenciais e decisões em-preendedoras. In: EMPRAD - Encontro dos Programas de Pós-Graduação Pro-fissionais em Administração, FEA/USP, 2022.

RIBEIRO, L. et al. Academic Success: tutoring and machine learning programs used to generate personal and professional development in university students. The Journal of Engineering and Exact Sciences, v. 11, n. 1, p. 21443, 2025.

SAMPAIO MARTINS, A. et al. Autoeficácia vs. Estresse: como gerar alunos mais comprometidos, com maior qualidade de vida e com sentimento de sucesso escolar? Revista UFG, v. 22, n. 28, 2022.

SANTOS FORTUNATO, W. et al. Origem e Evolução do Fenômeno Rotatividade de Colaboradores: revisão de literatura. Revista Valore, v. 9, p. 95-111, 2024.

THOMAZ, A. et al. Mentalidade Ágil e Folga Ágil Garantem Competitividade em Lon-go Prazo? Revista de Casos e Consultoria, v. 15, n. 1, 2024.

VILAS BOAS, A. et al. The Potential of Leadership: differences between mental mo-dels of leadership in the 20th and 21st centuries. Human Resource Manage-ment, v. 20, n. 1, 2023.

Published

2025-03-31

How to Cite

Azevedo, M. L. de, Silva Junior, L. A. da, & Calvosa, M. V. D. (2025). Career counseling as a strategy to increase work performance and productivity. REVES - Revista Relações Sociais, 8(1), 21638. https://doi.org/10.18540/revesvl8iss1pp21638

Issue

Section

General Papers/Artigos

Most read articles by the same author(s)