PERCEIVED IMPORTANCE AND INVOLVEMENT INTENTIONS WITH THE SOCIAL MANAGEMENT: AN ANALYSIS WITH THE STUDENTS OF BUSINESS AND ADMINISTRATION COURSES

Authors

  • Leonel Gois Lima Oliveira Universidade Fderal do Ceará
  • Roberto Rodrigues Ramos Universidade Federal do Ceará
  • Ingrid Mazza Matos Universidade Estadual do Ceará
  • Francisco José da Costa Universidade Federal da Paraíba

DOI:

https://doi.org/10.21118/apgs.v1i4.4010

Keywords:

Ensino, Gestão Social, Administração

Abstract

The purpose of this study was to evaluate the Business and Administration student’s perspective on the area of social management. It was developed a literature review, having been determined that the analysis would be on the perceived importance of social management, and in the interest of future involvement with the area. A field study was made with data collected from 258 students of higher education institutions in the city of Fortaleza. Data were analyzed using descriptive statistics (means and frequencies), exploratory factor analysis (EFA) and analysis of variance (ANOVA). After preliminary analysis, the perceived importance was divided into two constructs: the need of the area in the course, the practical knowledge importance in the area. It was mainly that: I - students attach great importance to the practice of social management, but realize one need only moderate progress in the area of course, II - they showed little interest in getting involved in future with the company management, III - comparatively, women show greater perceived importance and more involvement interest than men.

Key-Words: Education; Social Management; Business and Administration.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Roberto Rodrigues Ramos, Universidade Federal do Ceará

Mestre em Administração Professor Assistente da Universidade Federal do Ceará - Campus Cariri

Ingrid Mazza Matos, Universidade Estadual do Ceará

Mestranda em Administração pela Universidade Estadual do Ceará

Francisco José da Costa, Universidade Federal da Paraíba

Doutor em Administração Professor Adjunto da Universidade Federal da Paraíba

References

ANDRADE, C. Nas secretarias municipais, mulheres são maioria apenas na área social.
Disponível em: <http://noticias.uol.com.br/cotidiano/2009/03/06/ult5772u3151.jhtm>. Acesso
em: 6 mar. 2009.
BAGOZZI, R. P.; EDWARDS, J. R. A general approach for representing constructs in
organizational research. Organizational Research Methods. London, v. 1, n. 1, p. 45-87,
1998.
BORGES, A. C. V.; OLIVEIRA, C. T. F.; OSIAS, C. S.; REZENDE, C.; KNOPP, G. C.;
CASTRO, R. M. F.; VERAS, T. R. Ensino e pesquisa em administração e gestão social: uma
experiência de interação academia-sociedade. In: CANÇADO, A. C.; SILVA JÚNIOR, J. T.;
SCHOMMER, P. C.; RIGO, A. S. (Orgs.). Os desafios da formação em gestão social.
Palmas-TO: Provisão, 2008, v. 2. 445 p.
COSTA, F. J.; OLIVEIRA, L. G. L. A gestão ambiental nos cursos de administração: uma
análise da perspectiva dos professores. Revista Eletrônica de Gestão. Picos-PI, v. 1, n. 1, p.
59-73, 2008. Picos, PI. Disponível em: <http://www.ufpi.br/reges/uploads/Artigo4.pdf>
Acesso em: 25 fev. 2009.
______.______. CAVALCANTE, E. S.; MUZZIO, H. A gestão ambiental na formação em
administração: uma análise da perspectiva dos alunos. In. Encontro Nacional de Gestão
Empresarial e Meio Ambiente – ENGEMA, 10, Porto Alegre, 2008. Anais eletrônicos...
Porto Alegre: ENGEMA, 2008.
FINCO, M. V. A.; FINCO, F. D. B. A. Em busca do modelo de gestão social: uma avaliação
do programa de rede solidária de restaurantes populares no município de Palmas/TO através
do método de valoração contingente. In: CANÇADO, A. C.; SILVA JÚNIOR, J. T.;
SCHOMMER, P. C.; RIGO, A. S. (Orgs.). Os desafios da formação em gestão social.
Palmas-TO: Provisão, 2008, v. 2. 445 p.
FISCHER, T.; MELO, V. P. Programa de desenvolvimento e gestão social: uma construção
coletiva. In: FISCHER, T.; ROESCH, S.; MELO, V. P. (orgs). Gestão do desenvolvimento
territorial e residência social: casos para ensino. Salvador: EDUFBA, CIAG/UFBA, 2006.
(p. 13-41).
FISCHER, T. M. D. O futuro da gestão. HSM Management. v. 10, n. 64, set./out. 2007.
FRANÇA FILHO, G. C. Definindo gestão social. In: SILVA JÚNIOR, J. T.; MASIH, R. T.;
CANÇADO, A.C.; SCHOMMER, P. C. (Orgs.). Gestão social: práticas em debate, teorias
em construção. Fortaleza: Imprensa Universitária UFC, 2008, v. 1. 248 p.
GIANNELLA, V. Base teórica e papel das metodologias não convencionais para a formação
em gestão social. In: CANÇADO, A. C.; SILVA JÚNIOR, J. T.; SCHOMMER, P. C.; RIGO,
A. S. (Orgs.). Os desafios da formação em gestão social. Palmas-TO: Provisão, 2008, v. 2.
445 p.
GONDIM, S.; FISCHER, T.; MELO, V. P. Formação em gestão social: um olhar sobre uma
experiência de pós-graduação. In: FISCHER, T.; ROESCH, S.; MELO, V. P. (orgs). Gestão
do desenvolvimento territorial e residência social: casos para ensino. Salvador: EDUFBA,
CIAG/UFBA, 2006. (p. 43-61).
HAIR, J. F.; ANDERSON, R. E.; TATHAM, R. L.; BLACK, W. C. Análise multivariada de
dados. 5. ed. Porto Alegre: Bookman, 2005.
INSTITUTO AKATU. Centro de referência Akatu pelo consumo consciente. São Paulo:
Instituto Akatu, 2009. Disponível em: < http://centro.akatu.org.br/cr/index.jsp>. Acesso em
25 de fevereiro de 2009.
MALHOTRA, N. K. Marketing research: an applied orientation. 3 ed. New Jersey:
Prentice-Hall, 1999.
MÂSIH, R. T; SILVA JR, J. T.; RAMOS, R. R. Fortalecimento das cadeias de valor locais
como estratégia de inserção socioeconômica de jovens e mulheres na microrregião do litoral
de Aracati/CE. In: CANÇADO, A. C.; SILVA JÚNIOR, J. T.; SCHOMMER, P. C.; RIGO,
A. S. (Orgs.). Os desafios da formação em gestão social. Palmas-TO: Provisão, 2008, v. 2.
445 p.
NASCIMENTO, L. F. Quando a gestão social e a gestão ambiental se encontram. In:
Encontro Anual da Associação Nacional dos Cursos de Pós-Graduação em Administração, 31.
Anais eletrônicos… Rio de Janeiro: ANPAD, 2007.
______; LEMOS, Â. D. da C.; MELLO, M. C. A. Gestão socioambiental estratégica. Porto
Alegre: Bookman, 2008.
RIGO, A. S.; OLIVEIRA, D. G.; COSTA, F. J. C.; BRANDÃO, P. S. S.; SOUZA, D. D.
Cooperativismo e profissionalização da gestão: um estudo das cooperativas agrícolas dos
perímetros irrigados no Vale do São Francisco. In: CANÇADO, A. C.; SILVA JÚNIOR, J.
T.; SCHOMMER, P. C.; RIGO, A. S. (Orgs.). Os desafios da formação em gestão social.
Palmas-TO: Provisão, 2008, v. 2. 445 p.
de prática: interações conceituais e possíveis decorrências em processos de formação. In:
SILVA JÚNIOR, J. T.; MASIH, R. T.; CANÇADO, A.C.; SCHOMMER, P. C. (Orgs.).
Gestão social: práticas em debate, teorias em construção. Fortaleza: Imprensa Universitária
UFC, 2008, v. 1. 248 p.
SILVA JUNIOR. J. T.; MÂSIH, R. T.; RAMOS, R. R.; MEDEIROS, A. C.; VIANA, T. A.
Articulando diferentes metodologias de aprendizagem no ensino de gestão social na
graduação: uma proposta do curso de administração da UFC – Campus Cariri. In:
CANÇADO, A. C.; SILVA JÚNIOR, J. T.; SCHOMMER, P. C.; RIGO, A. S. (Orgs.). Os
desafios da formação em gestão social. Palmas-TO: Provisão, 2008, v. 2. 445 p.
SLEEPER, B. J.; SCHNEIDER, K. C.; WEBER, P. S.; WEBER, J. E. Scale and study of
student attitudes toward business education’s role in addressing social issues. Journal of
Business Ethics, N. 68, p. 381–391, Springer 2006.
TENÓRIO, F. G. Um espectro ronda o terceiro setor, o espectro do mercado: ensaios
sobre a gestão social. 2 ed. Ijuí: Editora Unijuí, 2004.
______. (Re)Visitando o Conceito de Gestão Social. In: LIANZA, Sidney e ADDOR, Felipe
(orgs.). Tecnologia e desenvolvimento social e solidário. Porto Alegre: Editora da UFRGS,
2005.
VILLELA, L. E. Redes empresariais como germe da gestão social e do desenvolvimento
local: o caso de Nova Friburgo/RJ. In: CANÇADO, A. C.; SILVA JÚNIOR, J. T.;
SCHOMMER, P. C.; RIGO, A. S. (Orgs.). Os desafios da formação em gestão social.
Palmas-TO: Provisão, 2008, v. 2. 445 p.

Published

2010-07-22

How to Cite

Gois Lima Oliveira, L., Rodrigues Ramos, R., Mazza Matos, I., & da Costa, F. J. (2010). PERCEIVED IMPORTANCE AND INVOLVEMENT INTENTIONS WITH THE SOCIAL MANAGEMENT: AN ANALYSIS WITH THE STUDENTS OF BUSINESS AND ADMINISTRATION COURSES. Administração Pública E Gestão Social, 1(4), 399–420. https://doi.org/10.21118/apgs.v1i4.4010

Issue

Section

Articles

Similar Articles

> >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.