Family and society –

a virtuous reading and an essay through the lenses of educational policies

Authors

DOI:

https://doi.org/10.31423/oikos.v30i2.9998

Keywords:

Família, Políticas Públicas, Família e Sociedade

Abstract

This essay is the result of a presentation for professors and students of the Graduate Program in Home Economics (PPGED) of the Federal University of Viçosa in 2017. It brings some of the main ideas I have about the relationship between Family and Society and that I presented at that time: the main theme that constitutes the content of PPGED, and, in addition, an epistemological photograph the relationship between studies on Public Policies, School and the Family and Society relationship. The objective is to make a record of articulating elements that can elucidate the treatment given to the Family category, the interactions between the Family and Society and Public Policies in the contemporary world. Finally,  elucidate two dimensions: on the one hand, there would be the modifications that the contemporary Family goes through, in particular, with regard to its relations with central institutions in the formation of subjects, such as the School; or with well-organized sociability devices, such as Public Policies

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Maria das Graças Soares Floresta, UNIVERSIDADE FEDERAL DE VIÇOSA

Doutora em Educação pela Universidade Metodista de Piracicaba na  Área de Políticas e Gestão da Educação. Mestre em Extensão Rural pela Universidade Federal de Viçosa, na  Área de Concentração Pedagogia da Extensão Rural. Especialista em Supervisão Educacional pela Universidade Católica de Minas Gerais. Pedagoga pela Universidade Federal de Viçosa;  Professora da Universidade Federal de Viçosa, Departamento de Educação. Atua junto a  Grupos de Estudo e Pesquisa  nas áreas de Trabalho, Movimentos Sociais e  Políticas Públicas. Coordenou o Programa Nacional Escola de Gestores da Educação Básica Púbica e o Programa Nacional de Apoio aos Dirigentes Municipais de Educação (PRADIME), e outros Programas de Formação Inicial e Continuada de Profissionais da Educação Básica Pública junto ao Ministério da Educação. Integrou a Comissão Nacional para Elaboração dos Referenciais Curriculares para as Licenciaturas Interdisciplinares  do MEC. Foi Diretora do Centro de Ciências Humanas Letras e Artes da UFV. Vinculada  ao Grupo de Pesquisa Educação, Conhecimento e Processos Educativos (Registro no CNPq em dgp.cnpq.br/dgp/espelhogrupo/5126021810938293).

 

Jinx Vilhas, UNICAMP

Cientista Social graduado pela universidade Federal de Viçosa, Mestrando do Programa de Pós-Graduação em Antropologia Social pela Universidade Estadual de Campinas-UNICAMP.

References

BOURDIEU, Pierre. Social space and symbolic power. Sociological Theory, v. 7 , n. 1, , 4. ed., 1989, p. 14-25.
BOURDIEU, Pierre. Razões Práticas - sobre a teoria da ação. Campinas, SP: Papirus, 1996.
BOURDIEU, Pierre. O poder simbólico. [Tradução Fernando Tomaz]. 2 ed., Rio de Janeiro: Bertand do Brasil, 1998.
BOURDIEU, Pierre. A economia das trocas lingüisticas: o que falar quer dizer. [Trad. Sérgio Miceli]. São Paulo: EDUSP, 1996.
BOURDIEU, Pierre. Escritos de Educação. [Orgs. Maria Alice Nogueira e Afrânio Catani]. 2. ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 1998.
BRASIL. Constituição (1988). Constituição da República Federativa do Brasil. Brasília: Senado Federal, 1988.
BRASIL. Plano Nacional de Educação – PNE. Brasília: Ministério da Educação. 2014. Disponível em: http://mec.gov.br. Acesso em 25 mar. 2020.
BRASIL. Base Nacional Comum Curricular. Brasília: MEC. 2017. Disponível no site: http://mec.gov.br. Acesso em 25 mar. 2020.
BRASIL, Base Nacional Comum Curricular para o Ensino Médio. Brasília: MEC. 2019. Disponível no site: http://mec.gov.br. Acesso em 25 mar. 2020.
CHESNAIS, François. A Mundialização do Capital. 2. ed. São Paulo: Xamã, 1996. [Tradução Silvana Finzi Foá].
FOUCAULT, Michel. Microfísica do poder. 6. ed. Rio de Janeiro: Graal, 1986. [Organização e tradução de Roberto Machado].
FOUCAULT, Michel. A verdade e as formas jurídicas. Rio de Janeiro: Nau Editora, 2003.
FOUCAULT, Michel. Ditos e Escritos II - Arqueologia das Ciências e História dos Sistemas de Pensamento – 3. ed., São Paulo: Editora Forense, 2013.
HARVEY, David. A condição pós-moderna - uma pesquisa sobre as origens da mudança cultural. São Paulo: Edições Loyola, 1996.
LARROZA, Jorge. Tecnologias do Eu e Educação. In: SILVA, Tomás Tadeu da. [org.] O sujeito da educação - estudos foucaultianos. Petropólis: Vozes, 1994, p. 35-86.
MÉSZÁROS, István. A educação para além do capital. São Paulo: Boitempo, 2005. [Tradução de Isa Tavares].
POPKEWITZ, Thomas S. Reforma educacional - uma sociologia política - poder e conhecimento em educação. Porto Alegre: Artes Médicas, 1997. [Tradução Beatriz Affonso Neves].
WITTIG, Monique. The Straight Mind and Other Essays. Boston: Beacon Press, 1992.

Published

2019-12-31

How to Cite

Floresta, M. das G. S., & Vilhas, J. (2019). Family and society – : a virtuous reading and an essay through the lenses of educational policies. Oikos: Família E Sociedade Em Debate, 30(2), 174–189. https://doi.org/10.31423/oikos.v30i2.9998

Similar Articles

1 2 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.