Academic production in rural education in the graduate programs of the Federal University of Piauí

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22294/eduper/ppge/ufv.v12i01.12026

Keywords:

Pós-graduação. Mestrado. Educação do Campo.

Abstract

The objective of this article was to analyze the production on Rural Education/Countryside Education in the post-graduation programs of the Federal University of Piauí since its foundation until the year 2018. This research is qualitative in nature, with document analysis as the central strategy for data collection. The present research evidenced a low academic production about the issues of Rural Education/Countryside Education, which, despite being a still recent area of study, has been increasingly expanded in universities and Graduate Programs, especially in the state of Piauí. Among the themes discussed in these works, the theme Educational Practices and Teaching Practices stands out, with a larger number of works on the subject.

 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Maria Clara de Sousa Costa, Universidade Federal do Piauí

Graduanda em Pedagogia, pela Universidade Federal do Piauí. Membro do Núcleo de Estudos, Pesquisas e Extensão em Educação do Campo - NUPECAMPO, integra o Núcleo de Pesquisas em Políticas e Gestão da Educação - NUPPEGE e bolsita de Iniciação Científica CNPq.

Marli Clementino Gonçalves, Universidade Federal do Piauí

Licenciada em Pedagogia, Mestre e Doutora em Educação pela Universidade Federal do Piauí. Atualmente é Professora Efetiva da Universidade Federal do Piauí. Coordenadora Adjunta do Núcleo de Estudos, Pesquisas e Extensão em Educação do Campo - NUPECAMPO e integra o Núcleo de Pesquisas em Políticas e Gestão da Educação - NUPPEGE.

References

ARROYO, Miguel Gonzalez. A educação básica e o movimento social do campo. In: ARROYO, Miguel G.; CALDART, Roseli S.; MOLINA, Mônica C. (Org.). Por uma educação do campo. Petrópolis: Vozes, 2004. p. 67-86.

BOURDIE, Pierre. Le champ scientifique. In: Actes de la recherche en sciences sociales. Vol. 2, n°2-3, juin 1976.

BRASIL. Conselho Nacional de Educação (CNE). Resolução CNE/CEB nº 1, de 3 de abril de 2002. Institui as Diretrizes Operacionais para a Educação Básica nas Escolas do Campo. Diário Oficial da União, Brasília, 9 abr. 2002.

BRASIL. Parecer CNE/CEB 36/2001 - Diretrizes Operacionais para a Educação Básica nas Escolas do Campo. Brasília: MEC, 2001.

BRASIL. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional, LDB. 9394/1996

CALADO, Silva. dos Santos.; FERREIRA, SILVIA, C. dos R. Análise de documentos: Método de recolha e análise de dados. Metodologia da investigação I. DEFCUL, 2004/2005.

CALDART, Roseli Salete. Educação do campo: notas para uma análise de percurso. Trabalho, educação e saúde, v. 7, n. 1, 2009. p. 35-64.

CALDART, Roseli Salete. Sobre a educação do campo. In: SANTOS, Clarice Aparecida dos. (org.). Educação do campo: campo-políticas públicas-educação. Brasília: MDA/Incra, 2008.

CELLARD, André. A análise documental. In: POUPART, J. et al. A pesquisa qualitativa: enfoques epistemológicos e metodológicos. Petrópolis, Vozes, 295-316, 2008.

CHEROBIN, Fabiana. Fátima. Análise da produção acadêmica sobre política de educação do campo. Trabalho, Política e Sociedade, Vol. III, nº 04, p. 313-330, jan.-jun./2018.

FERNANDES, Bernardo Mançano. Os campos da pesquisa em Educação do Campo: espaço e território como categorias essenciais. In: MOLINA, Mônica C. (Org.) Educação do Campo e pesquisa: questões para reflexão. Brasília: Ministério do Desenvolvimento Agrário, 2006.

FERNANDES, Bernardo Mançano. CERIOLI, Paulo Ricardo. CALDART, Roseli Salete. Primeira Conferência Nacional “Por uma educação básica do campo” texto Preparatório In: ARROYO, Miguel Gonzalez. CALDART, Roseli Salete. MOLINA, Mônica Castagna (organizadores). Por uma Educação do Campo. 4 edição. Petrópolis, RJ: Vozes, 2009.

MICHELOTTI, Fernando. Educação do campo: reflexões a partir da tríade produção, - cidadania- pesquisa. In: SANTOS, C. A. (org.). Educação do campo: campo, políticas públicas. Brasília: Incra; MDA, 2008. p. 39-66.

SÁ-SILVA, Jackson. Ronie. ALMEIDA, Cristóvão. Domingos. de. GUINDANI, Joel. Felipe. Pesquisa documental: pistas teóricas e metodológicas. Revista Brasileira de História & Ciências Sociais. Ano I - Número I – jul. 2009

SOUZA, Maria Antônia de. A educação do campo na investigação educacional: quais conhecimentos estão em construção? In: MUNARIM, Antônio; BELTRAME, Sônia; CONDE, Soraya Franzoni; PEIXER, Zilma Isabel. Educação do Campo: Reflexões e Perspectivas. Florianópolis: Editora Insular, 2011. p.81-102.

TAFFAREL, Celi Zulke; JUNIOR, Cláudio de Lira Santos. Diretrizes curriculares para a educação do campo: uma contribuição ao debate. In: VENDRAMINI, Celia Regina; MACHADO, Lima Ferreira (orgs). Escola e movimento social: experiências em curso no campo brasileiro. São Paulo: Editora Expressão Popular, 2011. p.183-216.

VENDRAMINI, Célia Regina. A educação do campo na perspectiva do materialismo histórico-dialético. Educação do campo e pesquisa II, 2010.

Published

2023-11-30

How to Cite

DE SOUSA COSTA, M. C.; GONÇALVES, M. C. Academic production in rural education in the graduate programs of the Federal University of Piauí. Educação em Perspectiva, Viçosa, MG, v. 12, p. e021013, 2023. DOI: 10.22294/eduper/ppge/ufv.v12i01.12026. Disponível em: https://periodicos.ufv.br/educacaoemperspectiva/article/view/12026. Acesso em: 21 nov. 2024.