QUALITY ASSESSMENT SYSTEMS IN HIGHER EDUCATION: A COMPARATIVE STUDY IN TWO IES OF PARANÁ STATE

Authors

  • Adilson Rocha UNIVERSIDADE ESTADUAL DO OESTE DO PARANÁ
  • Gislaine Martinelli Baniski UNIVERSIDADE ESTADUAL DE PONTA GROSSA

DOI:

https://doi.org/10.18540/jcecvl6iss1pp0015-0022

Keywords:

Quality in Higher Education. Evaluation Systems. Unioeste. UEPG

Abstract

The present study aims to analyze the quality evaluation systems in higher education adopted by the State Universities, Unioeste and Uepg. From a qualitative approach, with descriptive characteristics, having as main source of evidence, institutional documents, and with the application of content analysis, it was possible to elaborate a comparative analysis based on the model proposed by Cunha (2011), which is constituted by five categories, being: Quality of the Institution; Quality of the Faculty; Quality of the Student Body; Quality of the Curriculum; Pedagogical practices; and Evaluation. Based on the assumptions made by the adopted model, the inherent aspects of "pedagogical practices" and "evaluation" are not contemplated by the evaluation systems implemented by HEIs. Evidence suggests that both systems present evaluation characteristics based on regulatory models, which seek to ensure compliance with the pre-established operating rules for the system. The analysis also suggests that both systems are not convergent with educational or formative evaluation models because they are systems that do not present characteristics with emphasis in the qualitative analysis and do not encourage the involvement of all the segments of the institutions in the construction and execution of the process

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Author Biographies

Adilson Rocha, UNIVERSIDADE ESTADUAL DO OESTE DO PARANÁ

Doutor em Administração pelo Programa de Pós-Graduação em Administração (PMDA) na Universidade Positivo. Mestre em Administração pela Universidade Federal de Santa Maria - RS (2012-2013). Pós-Graduação (Lato Sensu) em Controladoria e Gestão Financeira pela UNIPAR - Universidade Paranaense (2007-2008). Bacharel em Administração pela UTFPR - Universidade Tecnológica Federal do Paraná (2002-2006). Atua como Professor Adjunto do Centro de Ciências Sociais Aplicadas da UNIOESTE - Campus de Francisco Beltrão - Curso de Administração (2010-2012) e (2013 - atual) Atualmente é membro (pesquisador) do Grupo Multidisciplinar de Estudos Organizacionais (GMEO), e do Grupo de Pesquisa em Gestão, Estratégia, Inovação e Contabilidade (GEIC) na Universidade Estadual do Oeste do Paraná. Possui experiência na área de Administração, com ênfase em Administração Pública, durante 11 anos exerceu funções em nível gerencial no serviço público. Atualmente exerce o cargo de Diretor Geral de Campus da Unioeste - Campus Francisco Beltrão.

Gislaine Martinelli Baniski, UNIVERSIDADE ESTADUAL DE PONTA GROSSA

Docente e pesquisadora no Departamento de Administração da Universidade Estadual de Ponta Grossa - UEPG. Doutora em Administração (Universidade Positivo, 2018) com estágio doutoral (período sanduíche) realizado em 2017, no Institut Superieur de Gestion (Paris - França) com o apoio e fomento da Coordenadoria de Apoio e Cooperação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior - CAPES, Mestre em Ciências Sociais Aplicadas (UEPG, 2005), especialista em Gestão em Marketing e graduada em Administração. Experiência profissional de mais de 10 anos na área de Treinamento e Desenvolvimento de Pessoas. Docência nas áreas de Gestão de Pessoas e Gestão Estratégica na graduação e pós-graduação. Interesses de pesquisa em Gestão Estratégica de Pessoas, cultura organizacional e interculturalidade, gestão do conhecimento e capacidades dinâmicas.

Published

2020-02-20

How to Cite

Rocha, A., & Martinelli Baniski, G. (2020). QUALITY ASSESSMENT SYSTEMS IN HIGHER EDUCATION: A COMPARATIVE STUDY IN TWO IES OF PARANÁ STATE. The Journal of Engineering and Exact Sciences, 6(1), 0015–0022. https://doi.org/10.18540/jcecvl6iss1pp0015-0022

Issue

Section

General Articles