Silences and whispers: childhood and adolescence in 40 years of Oikos

Authors

DOI:

https://doi.org/10.31423/oikos.v32i3.13446

Keywords:

Infância/criança, Adolescência/Adolescente, Família, Sociedade

Abstract

This is a theoretical article, from the categories “childhood\child” and “adolescence\ adolescent” in 40 years of publication of the journal OIKOS – Family and Society in Debate. To outline the scope of this article, we started with a guiding question: throughout OIKOS' 40 years in business as reference, what status has the journal has given to childhood/child and adolescence\teenager? The objective was to identify the articles published and carry out the analysis from different categories to understand how the topic has been addressed over these 40 years. The survey revealed 26 articles, with no article published in the 1980s, one article in the 1990s, 10 articles in the 2000s, 11 articles in the 2010s, and and four articles published within the first two years of the 2020s.The volume and variety of articles published in a journal with “family and society in debate” as the subject matter indicates the relevance of childhood and adolescence to a better understanding of society

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Maria de Lourdes Mattos Barreto, Universidade Federal de Viçosa

Professora Titular do Departamento de Economia Doméstica da Universidade Federal de Viçosa. Graduação em Economia Doméstica (UFV); Mestrado em Educação (Psicologia Educacional); Doutorado em Educação (Desenvolvimento Humano e Educação) ambos pela UNICAMP. Líder do Grupo de Pesquisa (CNPq): Contextos da Infância, Adolescência e Juventude e sua Inter-relação com a Família e a Sociedade. Experiência com o uso do Método Clínico Piagetiano tendo crianças e adolescentes como fontes privilegiadas de pesquisa.

Claudia Gomes de Castro, Universidade Federal de Viçosa

Doutora em Economia Doméstica pela UFV; Mestre em História e Culturas Políticas pela UFMG; Bacharel em Direito pela UFV; Bacharel em Jornalismo pelo Uni-BH; Assistente em Relações Internacionais na Universidade Federal de Viçosa. ORCID: (http://orcid.org/0000-0003-3936-5915)

References

ARIÈS, Philippe. História social da Criança e da Família. Rio de Janeiro: LCT, 1981.

CAMPOS, Maria Malta. Por que é importante ouvir a criança? A participação das crianças pequenas na pesquisa científica. IN: CRUZ, Silvia Helena Vieira. (orgs.). A Criança Fala: A escuta de crianças em pesquisas. São Paulo, Cortez, 2008, p.34-42.

CORSARO, William. A. Visões históricas da infância e das crianças. IN: ___ Sociologia da Infância. Porto Alegre, ArtMed, 2011, p. 73-123.

DELVAL, Juan. Os primeiros métodos para o estudo da criança. IN: Introdução à Prática do Método Clínico. Descobrindo o pensamento das crianças. Porto Alegre, ArtMed, 2002.

FRANCISCHINI, Rosângela; CAMPOS, Herculano Ricardo. Crianças e infâncias, sujeitos de investigação: bases teórico-metodológicas. IN: CRUZ, Silvia Helena Vieira (orgs.). A Criança Fala: A escuta de crianças em pesquisas. São Paulo, Cortez, 2008, p.102-117.

FROTA, Ana Maria M. C. Diferentes concepções da infância e adolescência: a importância da historicidade para sua construção. Estudos e pesquisas em psicologia, Rio de Janeiro, v. (07), 144-157. 2007. Disponível em: <http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_abstract&pid=S1808-42812007000100013>. Acesso em: 15 nov. 2021.

LEITE, Maria Isabel. Espaços de narrativa – onde o eu e o outro marcam encontro. IN: CRUZ, Silvia Helena Vieira (orgs.). A Criança Fala: A escuta de crianças em pesquisas. São Paulo, Cortez, 2008, p. 118-140.

NUNES, Brasilmar Ferreira. Infância como objeto de estudo; problemas e limites de análise. IN: ___ sociedade e Infância no Brasil. Brasília, Editora UNB, 2003, p. 27-55.

RIZZINI, Irene e BUSH, Malcolm. As infâncias do mundo. Reflexões sobre diversidade e perspectivas de inclusão. IBICT Inclusão Social, Brasília, v. (1), 79-82. 2006. Disponível em: <http://revista.ibict.br/inclusao/article/view/1521/1725>. Acesso em: 15 nov. 2021.

ROCHA, Eloisa Alcires Candal. Por que ouvir as crianças? Algumas questões para um debate científico multidisciplinar. IN: CRUZ, Silvia Helena Vieira (orgs.). A Criança Fala: A escuta de crianças em pesquisas. São Paulo, Cortez, 2008, p. 43-51.

SARMENTO, Manuel Jacinto. Visibilidade social e estudo da infância. IN: VASCONCELOS, V. M. R. de; SARMENTO, M. J. Infância (In)visível. Araraquara, Junqueira e Martins, 2007, p.25-49.

SOUSA, Sônia Gomes. O estudo da infância como revelador e desvelador da dialética exclusão-inclusão social. IN: CRUZ, Silvia Helena Vieira (orgs.). A Criança Fala: A escuta de crianças em pesquisas. São Paulo, Cortez, 2008, p. 174-203.

SOUZA, Solange Jobim.; CASTRO, Lúcia rabelo. R. Pesquisando com crianças: subjetividade infantil, dialogismo e gênero discursivo. IN: CRUZ, Silvia Helena Vieira (orgs.). A Criança Fala: A escuta de crianças em pesquisas. São Paulo, Cortez, 2008, p. 52-78.

Published

2021-12-03

How to Cite

Mattos Barreto, M. de L., & de Castro, C. G. (2021). Silences and whispers: childhood and adolescence in 40 years of Oikos. Oikos: Família E Sociedade Em Debate, 32(3), 1–22. https://doi.org/10.31423/oikos.v32i3.13446