THE COMPETENCES DEVELOPED BY THE PETROLEUM SEGMENT EQUIPMENT INSPECTION ENGINEER
DOI :
https://doi.org/10.18540/jcecvl4iss4pp0383-0389Mots-clés :
Competences, Enginnering, Inspection of Equipment, Oil.Résumé
The equipment inspection engineer is responsible for the monitoring, control and maintenance of the integrity, as well as the extension of useful life of the equipment in service of process units of the most varied productive segments such as chemical, petrochemical, oil and gas. The way in which the professional career of the engineers is conducted presents several possibilities of discussion in the scope of Technological Education, one of these is the analysis of the training courses of the Corporate Universities. The Corporate University is development system based on the management of by skills, and provides for the development of business and human skills considered critical for the viability of business strategies. This paper proposes a discussion about the competencies developed by the professional engineers of equipment inspection that operate in the oil industry segment.
Téléchargements
Références
FRIGOTTO, G. Concepções e Mudanças no Mundo do Trabalho e o Ensino Médio. CEFET-BA, Bahia, 2008.
LUCENA, J. et al. Competencies beyond countries: the re-organization of engineering education in the United States, Europe and Latin America. Journal of Engineering Education, v. 97, n. 4, p. 433-447, 2008.
POCHMANN. Márcio. Trabalho e Formação: Temas multidisciplinares para a educação. Revista Educação e Realidade, v. 37, n. 2. Porto Alegre. mai./ago. 2012.
RUAS, R. L. Gestão das competências gerenciais e a aprendizagem nas organizações. Revista Administração. Porto Alegre: EA/PPGA/UFRGS, versão 2, 2002.
SILVA. J. C.; TONINI, A. M. O desenvolvimento de competências na formação do engenheiro em projeto interdisciplinar no CEFET-MG. Belo Horizonte, VI SITRE. 2016.
TONINI, A. M. Novos tempos, novos rumos para a engenharia. Belo Horizonte: Revista da FUNDAC. Belo Horizonte, 2009.
ALMEIDA, G. P. de. A aplicação de competências científicas no trabalho: um estudo preliminar no Banco do Brasil. Dissertação. Universidade Católica de Brasília. Brasília-DF. 2014.
CARVALHO, L. A. Competências requeridas na atuação profissional do engenheiro contemporâneo. Dissertação. Centro Federal de Educação Tecnológica de Minas Gerais – CEFET/MG. Programa de Mestrado em Educação Tecnológica. Belo Horizonte/MG. 2014.
GROSZEVICZ, E. Concepções sobre a relação entre educação e trabalho. Anais do XIX EAIC – 28 a 30 de outubro de 2010, UNICENTRO, Guarapuava. 2010.
INSTITUTO BRASILEIRO DE PETRÓLEO, GÁS E BIOCOMBUSTÍVEIS. Agenda da indústria 2017. 35p. 2017.
INTERNATIONAL ENERGY AGENCY. Key World Energy Statistics. 2016.
EBOLI, M.. Estratégias empresariais e formação de competências: um quebra-cabeça caleidoscópio da indústria brasileira. São Paulo: Atlas, 2013.
EBOLI, M. Educação corporativa no Brasil: Mitos e Verdades. 3 ed. São Paulo. Editora gente. 2004.
FLEURY, Afonso. Aprendizagem e Inovação Organizacional: as experiências de Japão, Coréia e Brasil. São Paulo: Atlas, 1995.
LE BOTERF, G. De la compétence – essai sur um attracteur étrange. In: Les éditions d’organisations . Paris: Quatrième Tirage, 1995.
MASI, Domenico de. O futuro do Trabalho. Rio de Janeiro: Ed. José Olympio. 1999.
MEISTER, J. Educação corporativa: a gestão do capital intelectual através das universidades corporativas. São Paulo: Makron Books, 1999.
SAVIANI, D. O Trabalho como Princípio Educativo Frente às Novas Tecnologias. In: Novas Tecnologias, Trabalho e Educação: um debate multidisciplinar. Org. Ferretti, C. J. et al., Rio de Janeiro: Vozes, 1996.
TOMASI, A. P. N. Qualificação ou competência?. In: TOMASI, A. (org.) Da qualificação a competência: pensando o século XXI. Campinas: Papirus, 2004.
ZARIFIAN, P. O modelo da competência. São Paulo: SENAC Editora, 2003.